Justesens Plæne og Blå Bro i gamle dage

Justesens Plæne/Den Blå Bro

Jernbanebroen der blev til cykelbro

Den blå bro er den gamle jernbanebro over Gudenåen på Randers-Ryomgård-Grenå-banen. Den blev bygget i 1900 som erstatning for en ældre bro af træ, der blev bygget til banens åbning i 1876. Hele konstruktionen af den blå bro blev udført og samlet på en fabrik i Odense, hvorefter broen blev adskilt i så store dele, som det nu var muligt at transportere. Uden at standse togdriften, hvilket ville have kostet entreprenøren en bøde på 200 kr. pr. dag, samlede man længdedragerne på siderne af den gamle træbro og derefter blev træbroen udvekslet med jern- og svelledragere. Samlet er broen 360 fod lang (ca. 110 meter). Til broen hørte oprindelig fire tårne - to i hver ende. Disse var i 1969 så faldefærdige, at de blev revet ned.

Randers-Ryomgård-banen var oprindeligt ført ind til Randers Station via denne bro, men det blev til sidst et problem, at den kun havde et tilladt akseltryk på 16 tons. Den 22. januar 1991 indviedes en shunt, der sluttede banen til den jyske længdebane syd for Gudenåen og dermed ledte togtrafikken udenom Randers. Jernbanesporet blev derefter taget op, og i dag er den blå bro kun for fodgængere og cyklister.

  • Justesens Plæne og Blå Bro i gamle dage
    Justesens Plæne og Blå Bro i gamle dage
  • Justesens Plæne/Den Blå Bro
    Justesens Plæne/Den Blå Bro
1 / 2

Den Blå Bro bandt Randers sammen med oplandet fra 1900 – i dag er den for fodgængere og cyklister.

Skraldespandsruten